Søvn er utrolig vigtigt for dit generelle helbred
Søvn er utrolig vigtigt for dit generelle helbred
Livsstil Sundhed

En god nattesøvn er guld værd – 3 tips til en bedre søvn

Findes der noget bedre end at kunne stå ud af sengen om morgenen – frisk og veludhvilet? Næppe. Der er dog mange, som ikke er friske, når vækkeuret ringer mandag morgen. Alt for mange oplever dårlig nattesøvn; for mange opvågninger, søvnbesvær og smerter er blot nogle af synderne, når det kommer til dårlig nattesøvn.

En dårlig nattesøvn kan påvirke livskvaliteten, for det er vigtigt for humøret, at kroppen er udhvilet. Søvn er yderst vigtig for, at kroppen kan fungere optimalt – og derfor er det også vigtigt, at du får styr på din nattesøvn. Herunder får du tre tips til, hvordan du kan sove bedre om natten og derved få en bedre hverdag, hvor du har overskud til alt det, du gerne vil.

Find den rigtige seng

Sengen spiller en stor rolle for kvaliteten af vores nattesøvn og for vores velvære generelt. Den rigtige seng kan forbedre din nattesøvn, ligesom den kan hjælpe dig af med smerter, du måske oplever om natten.

Vågner du for eksempel op med ondt i ryggen? Så kan det være fordi, du sover i en seng, der ikke passer til dig og din krop.

Det er vigtigt, at hårdheden af sengen passer til din vægt, så du ikke udsætter din krop for unødige tryk om natten. Har du smerter i ryg eller ben, kan du overveje en elevationsseng. Denne kan tilpasses efter, hvordan du ligger bedst om natten – og derved kan den altså give dig en bedre nattesøvn. Du finder en stor elevationssenge test på Testfabrikken.dk.

Få styr på dit blodsukker

Er du en af dem, der vågner om natten for at gå på toilettet? Så kan det være et tegn på, at dit blodsukker ikke er stabilt nok i løbet af dagen – jo bedre balancen på dit blodsukker er i løbet af dagen, des mere uforstyrret vil du kunne sove om natten.

Du kan ligeledes være opmærksom på dit forbrug af salt. Hvis kroppen ikke har den rette mængde af sodium og mineraler, som findes i salt, vil kroppen have sværere ved at holde på vandet – hvorfor du vil kunne opleve at vågne om natten, fordi du skal lade vandet.

Find en rytme

Hvis du har problemer med dårlig nattesøvn, er det en god ide at finde en fast rytme ift. dine sovetider. Stå, så vidt muligt, op på samme tid hver dag – og gå i seng på samme tid hver aften. Hvis du varierer dine sovetider, forvirrer du kroppen, idet du forstyrrer kroppens indre ur. Hvis dine sovetider varierer meget, vil kroppen føle det som om, du rejser fra én tidszone til en anden – kroppen kan simpelthen ikke finde ud af det.

Hvis du vænner din krop til at gå i seng og stå op på de samme tidspunkter hver dag, vil din nattesøvn faktisk blive forbedret, idet du vil have lettere ved at falde i søvn om aftenen. Hvis du er kommet sent i seng, er det bedre at stå op som normalt og tage en lur i løbet af dagen, end det er at sove længe.

Skriv kommentar

Klik for at kommentere