Det er vigtigt at sætte mål ifbm. med din træning
Det er vigtigt at sætte mål ifbm. med din træning
Motion

Kom i gang med at løbetræne – sæt de rigtige mål

Dette blogindlæg bringes i samarbejde med Jesper Dahlgaard fra bloggen mereløb.dk. Jesper er en garvet løber fra Skive, som har tilbudt at dele sine råde ift. at sætte klare, realistiske mål i forbindelse med løbetræningen.

Talent er ikke alting – tænk SMART

”Der findes måske personer med større talent end dit, men der er ingen undskyldning for ikke at arbejde hårdere, end du allerede gør”

Ovenstående er et citat fra den berømte baseball spiller Derek Jeter, der har spillet hele sin karriere for New York Yankees med stor succes. Vores tidligere landstræner Ulrik Wilbek har sagt noget lignende omkring, at vejen til succes ikke ligger i talentet, men evnen til at arbejde hårdt for at nå sine mål og sit potentiale.

Hvad enten du drømmer om at opnå sejre på højeste plan eller om at gennemføre dit første marathon, kan evnen til at bevare motivationen ikke undervurderes. Vejen til målet går for de fleste gennem hårdt arbejde, og der vil uundgåeligt komme perioder, hvor det føles uoverkommeligt, og hvor man har lyst til at smide håndklædet i ringen. Der er ingen, som siger, det bliver let, men med de rette værktøjer til at sætte mål og delmål samt at gøre disse målbare kan vejen gøres mere overkommelig.

I erhvervslivet arbejder man med begrebet ”SMART” i forhold til målsætninger, hvilket betyder, at de mål, der opstilles, skal være specifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte. I praksis betyder det, at ens mål skal være udtrykt så præcist, at der ikke er nogen tvivl om, hvorvidt man har nået målet eller ej. Ydermere skal der være en tydelig afgrænsning af tiden, altså hvornår skal målet være nået. Tillige skal målet være realistisk, da man ellers vil opgive inden for kort tid, når man erkender, at målet ikke kan nås. Fremgangsmåden kan bruges til at opstille et overordnet mål, man vil arbejde frem imod. Et mål kunne fx være at løbe Berlin Marathon 2017 i en tid under tre timer.

Brug milepæle til at nå helt i mål

Når den overordnede målsætning er på plads, er det vigtigt at få opstillet en række delmål, der kan være med til at sikre opfyldelse af den centrale målsætning. I praksis skal man finde ud af, hvad der skal til for at indfri ens mål, hvilket fx kunne være at træne fire gange pr. uge. I stedet for blot at opstille et mål om at træne fire gange hver uge frem mod Berlin Marathon, skal tidshorisonten gøres betydeligt kortere, hvilket fx kunne gøres ved at opstille et delmål, der lyder på, at man i januar (eller fx de kommende tre uger) vil træne fire gange pr. uge. På den måde bliver målet mere overskueligt rent tidsmæssigt og dermed lettere at opnå. I forhold til at opnå ens overordnede mål er det således vigtigt hele tiden at opsætte milepæle, der bidrager til opfyldelsen af det egentlige mål.

I sig selv er det jo en kæmpe tilfredsstillelse at opnå det mål, man har opsat. Men belønninger i form af små gaver til sig selv er et godt drivmiddel undervejs i processen. Langt de fleste løbere og sportsudøvere er udstyrsnørder, nogle mere end andre selvfølgelig. Der er intet som nyt gear og grej, der kan give motivation til træningen, hvorfor det kan være en glimrende ide at opsætte præmier til sig selv, hver gang man når et af sine delmål. Det kan i princippet være udstyr, man mangler, men som man aftaler med sig selv, at man kan købe, når man har opfyldt et af sine delmål.

Uanset intentioner og ambitioner ved vi, at der kan opstå situationer, der gør, at man misser et delmål, hvilket ikke i sig selv er et problem. I stedet må man analysere, hvad der er gået galt, således at man kan korrigere for det, der gav problemer i forbindelse med opsætningen af forrige delmål.

Vi slutter af med et citat af den berømte sprinter Jesse Owens, der understreger pointen i, at man gør sit bedste. Han må om nogen siges at arbejde mod sine mål på trods af utallige udfordringer.

”I sidste ende er det den ekstra indsats, der adskiller den bedste fra den næstbedste. Det kræver ærgerrighed, beslutsomhed, disciplin og viljen til at ofre sig. Hvis du lægger alt det sammen, og selvom du ikke vinder – hvordan kan du så tabe?”

Find flere gode tips til, hvordan du kommer i gang med at løbetræne her.

 

 

 

Skriv kommentar

Klik for at kommentere