Livsstil Motion Sundhed

Sådan kommer du fornuftigt i gang med at løbetræne

Det kan være en hård barriere at bryde, når man gerne vil gå fra at have løbeskoene fremme en gang om måneden, til rent faktisk at løbetræne kontinuerligt og ordenligt. Der er uden tvivl mange der har givet op eller droppet det igen, efter at have været i gang et stykke tid. Der er nemlig forskel på at komme i gang og på holde sig i gang. Det kigger vi også på. Men først er det vigtigst, at komme ordenligt i gang.

Løbestilsanalysen

Hvis du gerne vil godt i gang og undgå for mange skader, så er der flere forskellige forbehold man kan tage sig. Eksempelvis skal du overveje distancerne, og hvornår du er klar til hvad. Men først og fremmest, så kræver det de rette sko, og sådan nogle får du, hvis du tager en løbestilsanalyse. Sådan en kan du i øvrigt gennemføre de fleste steder, hvor der også sælges løbesko, og det tager ikke lang tid at få gjort.

Når du har fået taget en løbestilsanalyse, så kan den ansatte fortælle dig, netop hvilken form for sko, du har behov for i dit løb. Der bliver hovedsageligt taget højde for om du løber med pronation, supination eller neutrale skridt. Altså, om du eventuelt skulle bøje indad eller udad ved dit tråd. Dette afgør nemlig, om du skal have løbesko med støtte, for at undgå følgeskader i både ben, ryg og hofter. Den professionelle i løbebutikken kan forklare dig mere om vigtigheden i dette, og rådgive dig til den helt rette sko.

Hold dig i gang

Med dine nye løbesko i hånden, så vil du de første ture være flyvende. Skoene er stadig flotte i farven, skoen er helt spændstig, og du kan virkelig mærke, at du nyder at komme ud i den friske luft, også selvom det er lidt koldt. Men du vil desuden også hurtigt finde ud af, at det på et tidspunkt bliver svært at komme afsted. Turene bliver udskudt til om aftenen, hvor det hurtigt bliver mørkt og koldt. Der er desuden massere andet at se til, og løbeturen bliver måske nedprioriteret.

Heldigvis kan gøre dig selv den tjeneste, at finde en løbemakker eller et løbehold. På den måde opretholder du prioriteten i at komme afsted. For ved at løbe i hold eller med en makker, så har man ikke længere kun et ansvar for selv at komme afsted, men man har også et ansvar for at hjælpe hinanden afsted. Det gør således en verden til forskel, og det vil man kunne mærke, hvis man en dag ikke har så meget lyst, til at komme afsted.

Forebyg kedsomheden

Hvis du rigtig formår at komme i gang, hvilket du naturligvis gør, så vil du på et tidspunkt også opleve, at det kan blive en smule kedsommeligt og monotomt at løbetræne, især fordi man altid starter og slutter det samme sted. Derfor bør du overveje at køre steder hen og løbe, ændre dine ruter så meget som muligt, og altså udfordre dig selv lidt i forhold til omgivelserne. Det giver hurtigt nyt liv og glæde ved løbeturene, hvis ikke de foregår samme sted hver gang.

Skriv kommentar

Klik for at kommentere