Find tips til mere overskud i hverdagen her
Find tips til mere overskud i hverdagen her
Forside Livsstil Sundhed

Tips til mere overskud i hverdagen

Hejsa 🙂 Dette er det første – af forhåbentligt mange – indlæg på vores splinternye blog, FlashUp.dk. Vi håber, I synes om det, og at I har lyst til at følge med. I dette blogindlæg kommer vi med en række tips til, hvordan du får mere overskud i en travl hverdag. Vi kender alle følelsen af at have travlt og mangle tid til det hele. Disse tips og tricks har hjulpet flere medlemmer af redaktionen med at få det hele til at hænge bedre sammen – vi håber, de også kan hjælpe dig. God fornøjelse!

En hård hverdag

For mange kan hverdagen til tider være presset, lang og hård. Mange af os er for dårlige til at huske de ting, som gør os glade og fyldte med overskud, og det bliver hurtigt en ond cirkel. Når vi har travlt, glemmer man hurtigt de vigtigste prioriteringer og ender med at køre på et overskud, man ikke har særligt længe.

Vi danskere er generelt for dårlige til at skabe og forme vores egen hverdag, så den bliver god og nem at komme gennem. Når vi når til weekenden, så er der kun endnu flere ting, som skal ordnes og klares, og når vi så endelig har tid til at slappe af, bliver det alt for ofte foran en skærm – enten fjernsynet, telefonen eller computeren.

Søvn er essentielt

Undersøgelser viser, at de færreste af os får al den søvn, vi skal bruge. Problemet er yderligere, at mange tænker, at den søvn, man ikke får i dag, kan man da bare indhente i morgen eller i weekenden. Men sådan fungerer vores kroppe ikke, og det er altså ikke muligt at indhente eller ”spare op” ift. søvn. Vi skal have 7-9 timer om dagen, ganske enkelt for at kunne holde vores energiniveau og humør oppe. Drop derfor skærmene om aftenen, som i øvrigt forværrer ens søvn, hvis de bruges lige før, du siger “godnat”.

 Sund mad kan være nøglen

Hvis tiden i hverdagen er knap, så tyr mange ofte til den lette løsning, når der skal laves mad til familien. Det er der som sådan ikke noget i vejen med, men problemet er, at den lette løsning alt for ofte er lig med take-away mad eller junk-food. Det er typisk mad med lavt næringsindhold og få grøntsager, som kun smager godt grundet et højt sukker- og saltindhold, der på ingen måde gør noget godt for din krop.

Overvej derfor at lave en madplan for en uge ad gangen. På denne måde slipper du for at bruge energi på at planlægge fra dag til dag, og du kan desuden handle ind i større mængder af gangen.

 En løbetur skader aldrig

Det kan være svært at komme afsted, især hvis det er mørkt og koldt. Men en løbetur får gang i kroppen, i hovedet og i blodomløbet, og det gør altså meget godt for dig. Det er hårdt, mens du er afsted, og du er muligvis træt, når du kommer hjem, men en tur i løbeskoene giver mere overskud og energi. Turen er derfor perfekt, såfremt du har taget arbejdet med hjem og har brug for et afbræk med frisk luft.

 Sig nej på jobbet

Vi tager alt for ofte jobbet med hjem. Du vil ikke skuffe chefen, og du vil gerne gøre dig fortjent til en fremtid på arbejdspladsen, men undgå såvidt muligt at tage arbejdsopgaver med hjem. Sig nej til ekstraopgaver, hvis du ved, at du ender foran computeren sent om aftenen. Professor i psykologi Svend Brinkmann mener ligefrem, at vi bør tage nej-hatten på og blive mere konsekvente i livet. Det går nemlig ikke kun ud over dig, men også ud over din familie, hvis de kan mærke, at du ved, at du bør sidde inde ved computeren for at arbejde.

Har du gode tips til, hvordan vores læsere kan få mere overskud i hverdagen? Tøv ikke med at smide en kommentar – måske bringer vi dit forslag 😉

Skriv kommentar

Klik for at kommentere