Motion Sundhed

Træning i en travl hverdag

Ønsker du, ligesom tusindvis af andre danskere, at du i 2017 skal indføre træning som fast inventar i din hverdagsuge? Mange har intentionerne i orden, men det kan være svært at føre disse mål ud i livet. Somme tider er det viljestyrken der svigter, mens det andre gang er svært at indføre ugentlig træning grundet tidsmanglen i en travl og hektisk hverdag. I dette blogindlæg får du gode råd til, hvordan du bedst muligt får struktureret din hverdagsuge, så du skaber plads til træning i din travle hverdag.

 Bliv glad for fleksible motionsformer

Veninderne går til håndbold hver tirsdag, torsdag og søndag kl. 20:00 og du ønsker brændende at deltage sammen med dem. Dette kan dog være lettere sagt en gjort, og selvom en sådan sportsgren ville være sjov og social, kan det være svært for den travle forældre, at skulle hive tre aftner ud af kalenderen hver eneste uge. Jovist skal motion være sjovt, men for at tilpasse motion til en travl hverdag skal der laves nogle kompromisser. I stedet for sportsgrene som håndbold, fodbold eller volley, er det lettere at tilpasse mere fleksible motionsformer i den travle hverdag. Med dette menes løb, cykling eller intensiv styrketræning. Med disse tre motionsformer som eksempel, kan du træne i kortere tid, men samtidig forbrænde de samme antal kalorier, som hvis du trænede en sportsgren med mindre intensivitet. En god måde hvorpå træningen tager kortere tid, så det lettere kan presses ind i det travle skema.

Brug transporten som gratis motionskilde

Har du langt til og fra arbejde, og har du gjort det til vane at køre distancen i bilen? Hvis afstanden passer perfekt til en lang, men forfriskende cykeltur, er det ligeledes en perfekt kilde til gratis motion. Hvis du skifter bilen ud med cyklen er der nemlig masser af fordele. Dine benzinpenge vil nemlig blive overført til fysisk energi, som du vil få af de mange forfriskende kilometer på landevejene. Desuden vil de mange cykelture gøre dig fri for andre træningsformer, som ellers skulle presses ind i det travle og hektiske skema. En perfekt løsning, som du helt sikker vil komme til at holde af… i hvert fald på længere sigt.

 

Tag afsted fra morgenstunden

Selvom det ofte kan virke uoverskueligt, at skulle undvære en ekstra time på øjet, er morgentræning en perfekt løsning for den travle forældre. Foruden at være opfriskende, vil for eksempel en morgenløbetur spare dig for at skulle presse eftermiddagstræningen ind, som du i stedet kan bruge sammen med din familie, eller på arbejde. Tre morgenløbeture om ugen, vil give dig alt den motion, som du behøver, samt give dig energi til dagens mange gøremål.

At tilpasse disse motionsformer til en travl og hektisk hverdag, kan være lettere sagt en gjort. Dog er ovenstående ideer netop udarbejdet med henblik på de travle forældre – derfor er de værd at afprøve. Husk: det er dit ansvar, at passe på dig selv og din krop, ikke kun for din egen skyld, men også for din families.

Skriv kommentar

Klik for at kommentere