Pærer
Mad & drikke Sundhed

Disse frugter gør dig slank

Glemmer du at spise de seks stykker grønt om dagen? For mange er det svært at gribe melonen i stedet for myslibaren. Faktum er bare, at frugt er sundt og godt for kroppen, så du kan mindske risikoen for at få trælse sygdomme. Hvis du er på slankekur i øjeblikket, kan mellemmåltider bestående af en lækker skål frugt desuden hjælpe dig godt på vej mod den slankere krop. Dog skal du huske at få fat på den slags frugt, som har et lavt glykæmisk indeks – frugter, som kroppen optager langsomt. Ved at spise disse frugter undgår du at få et svingende blodsukker, og du forhindres derved i at rende ned til supermarkedet efter slik og andre søge sager. I det følgende får du et overblik over, hvilke frugter du skal købe for at få vægten til at gå ned.

Honningmelon

Den søde honningmelon er perfekt, når sommertankerne skal bevares. Melonen har det allerlaveste kalorieindhold af alle meloner og indeholder lidt frugtsukker samt få svært nedbrydelige fibre. Derudover kan meloner generelt prale med at indeholde hele 95 % vand, så tørsten også nemt kan slukkes. Honningmelonen giver dig ligeledes en god portion C-vitaminer og vigtige mineraler såsom kalium, der er godt for blodtrykket.

Æbler

Æblet er nok den frugt, du måske køber flest gange, og det skal du bare blive ved med. Selvom æblet har et stort kalorieindhold, indeholder denne frugt godt med vitaminer, mineraler og antioxidanter. Æblers fiberstoffer medvirker endvidere til at beskytte mod hjerte-kar-sygdomme og forhøjet kolesterol. Undersøgelser viser ligeledes, at æbleskrællens naturlige stoffer kan beskytte imod fedme og overvægt. Så køb endelig en god pose med hjem af de dejlige æbler.

Pærer

Trænger kroppen til masser af kostfibre, skal pæren frem på køkkenbordet. Denne frugt giver en velfungerende fordøjelse grundet de mange kostfibre og sikrer en god mæthedsfornemmelse. Pærer indeholder desuden pektin, der kan hjælpe med vægttabet. Derudover får du rigeligt af C-vitaminer, E-vitaminer og antioxidanter, når pæren bliver din nye sunde yndlingssnack.

Blåbær

Savner du endnu flere antioxidanter, skal du vende blikket mod de skønne blåbær. Blåbær har nemlig det højeste antal antioxidanter ud af alle frugter, så kroppen kan beskyttes. Bærrets andre gode egenskaber lyder blandt andet på et lavt kalorieindhold, blot 50 kalorier pr. 100 gram, C-vitaminer og fibre. Blåbær kan ligeledes hjælpe med at reducere stress, passe på dit syn og hjerte. Dermed er det oplagt at tage disse bær ovenpå for eksempel havregrynene i stedet for sukker.

Grapefrugt

Grapefrugten vinder kapløbet, når det handler om vægttab. Den syrlige frugt er fyldt med C-vitamin og indeholder slet ikke så meget sukker som de andre frugter. Undersøgelser har desuden vist, at folk, der supplerede måltider med grapefrugter, havde meget lettere ved at få vægten ned, end dem, der ikke spiste den magiske frugt. Frugten beskytter endvidere dit kredsløb, idet den indeholder aktive stoffer, som sænker mængden af blandt andet det skadelige LDL-kolesterol. Som endnu et plus giver grapefrugten dig godt med frugtsyrer, som er med til at sikre en god fordøjelse.

Skriv kommentar

Klik for at kommentere