healthy sandwich
Mad & drikke

Tænk kreativt og i kostfibre, når du smører madpakken

Det er sjældent en doven rugbrødsmad, man har lyst til, når maven rumler og klokken slår frokostpause. Det er nemt at falde i og købe frokost i kantinen, men det kan i længden blive alt for dyrt. Det samme gælder dine børn, som gerne skal være mætte og tilfredse, når de har spist deres hjemmesmurte madpakke. Madpakken behøver dog ikke at være den traditionelle rugbrødsmad. Tænk ud af boksen, både når du laver madpakker med rugbrød, salater eller andet. Der er ingen regler for madpakken, andet end at den skal være sund og mættende.

Madpakken uden brød

Selvom man typisk tænker brød ind i madpakken, er der altså mange måder at lave en god madpakke uden. Den hurtige er at tage rester med fra aftenen inden. Salater og kød eller andre retter kan du sagtens tage med i en bøtte og varme eller spise det koldt. Salater er lækre og sunde, og de kan sagtens mætte, hvis du bruger bønner, bulgur eller couscous som et bærende element i dem. En wrap er desuden en god måde at samle en masse kød og grøntsager og skrue ned for kulhydraterne. Du kan bruge rispapir eller lave en omelet med æg og spinat. Fyldet vælger du helt selv, og så er den nem at have i hånden på farten.

Madpakken med brød

En sund madpakke kan også sagtens indeholde brød. Det er bare vigtigt at vælge rugbrød eller mørke boller eller sandwichbrød, som har et højt indhold af fibre. På toppen af brødet kan du putte lige, hvad du har lyst til – så længe det selvfølgelig ligger i den fedtfattige ende, hvis vi taler om kødpålæg. Kalkun- og kyllingebryst eller fisk er gode ting at putte på rugbrødet. Du kan også sagtens eksperimentere med pålæg, der ligger i den kødfattige ende. Æg og hytteost er begge fulde af proteiner og gode i madpakken. Ellers kan du selv lave noget hummus til brødet. Gå enten med den klassiske hummus, eller prøv at pifte den op med enten gulerødder eller ærter og basilikum for mere smag.

Madpakken du kan drikke

Madpakken behøver ikke at være i fast form. Du kan sagtens tage din egen juice eller smoothie med. Flere og flere juicere og blendere er faktisk lavet sådan, at du laver drikken direkte i en flaske, som du kan skrue et låg på og tage med. Hvis du ikke ejer en af disse slags, kan du altid hælde din juice i en ganske normal vandflaske. To gode juicer til jobbet er den røde og den grønne. Den røde er lavet på gulerødder, rødbeder, æbler og ingefær. Den grønne består af æbler, frisk spinat, broccoli og ananas. Når det kommer til juice, er der dog ingen regler – prøv dig frem. Hvis de skal holde sig i den sunde ende, er det dog en god idé at lave dem med grøntsager og begrænse frugten.

Skriv kommentar

Klik for at kommentere